Dvi retarderių sistemos

shutterstock_211396165

Beveik 60 proc. dabar ekspoatuojamų sunkiasvorių sunkvežimių saugumui keliuose užtikrinti naudojami retarderiai. “Voith” gamintojai siūlo dvi efektyviai veikiančias ir dilimui atsparias stabdžių – retarderių sistemas.

Retarderių atsiradimas susijęs su geležinkelių technika. Beveik prieš 50 metų “Voith Turbo” hidraulinės technikos specialistai sukūrė ir lokomotyvuose pritaikė dilimui atsparią pagalbinę stabdžių sistemą.

Autobusų gamintojas Otto Kässbohrer¢is pirmasis tuomet įžvelgė šios sistemos pritaikymo galimybes ir užsakė mažąją retarderių versiją savo firmos “Setra” autobusams. Nuo tada 250 kg sverianti ir keletą šimtų Nm stabdymo galią pasiekianti hidrodinaminė stabdžių sistema pradėjo savo triumfo žygį.

Pirminis ir antrinis retarderiai

Keletą dešimtmečių tęsėsi optimalaus retarderio varianto paieška, siekiant kuo mažesnio svorio ir maksimalios stabdymo galios. Tai skatino progresą ir davė teigiamų rezultatų. Gamintojams pavyko sumažinti įrangos svorį daugiau kaip 100 kg ir padidinti stabdymo galią iki 4000 Nm.

Be įprasto hidraulinio, vadinamojo antrinio, retarderio, įtaisyto tarp pavarų dėžės ir galinės ašies, “Voith” gamintojai dabar gali pasiūlyti ir pirminį retarderį prie variklio, naudojantį vandenį. Šis aquatarderiu vadinamas įtaisas sveria tik 30 kg, tačiau gali pasiekti 1450 Nm galią.

Abiejų retarderių sistemų efektyvumui ir galimybėms palyginti “Voith” inžinieriai surengė testą.

Bandymuose, kurie vyko vingiuotuose kalnų keliuose, pirmiausia siekta išsiaiškinti, ar apskritai reikalinga papildoma stabdžių sistema? Paaiškėjo, jog daugeliu atveju vien variklinio stabdžio galios nepakanka. Štai važiuojant maksimaliai krautu sunkvežimiu 6 proc. nuokalne 60 km/h greičiu, reikalinga 330 kW stabdymo galia. To paties nuolydžio nuokalnėje stabdant iki 30 km/h, galios poreikis didėja iki 500 kW. Tokios galios nesukuria joks variklinis stabdys. Vadinasi, saugumui nuokalnėse užtikrinti reikalingas pagalbinis stabdys – retarderis.

“Voith” testo bandymams buvo pasirinktas didelės galios (3500 Nm stabdymo momentas, 62 kg grynasis svoris) retarderis VR 115 HV, kurį montuoja “Mercedes-Benz”, “Renault” ir “Volvo” sunkvežimių gamintojai, o taip pat aquatarderis, kurį į savo gamybos programą jau įtraukė MAN.

Susumavus rezultatus, pastebėta, jog aquatarderio pranašumas ypač išryškėja, kai reikia dažnai stabdyti važiuojant mažu ir vidutiniu greičiu, pavyzdžiui, statybų aikštelėse arba išvežiojant prekes intensyvaus eismo miestų gatvėmis. Kai greitis didelis, aquatarderiui tenka per daug apkrovos lėtinant, todėl mažiau komforto. Šiuo atveju geriausias pasirinkimas – antrinis, t.y. hidraulinis retarderis, kurio stabdymo galia priklauso nuo greičio.Teisingai prižiūrint ir eksploatuojant bet kurią retarderių sistemą, nė viena iš jų nepraranda efektyvumo net važiuojant 10 proc. nuokalnėmis, tad papildomas stabdymas naudojant darbinius stabdžius tokiais atvejais nereikalingas. Juos panaudoti visa galia gali tekti tik gresiant eismo įvykiui.

Veikimo principas

Pirminis retarderis montuojamas prie variklio arba prieš pavarų perdavimo dėžę. Jo stabdymo galia priklauso nuo variklio sūkių skaičiaus. Antrinis retarderis įtaisytas tarp pavarų dėžės ir galinės ašies, jo sukuriamas stabdymo momentas priklauso nuo transporto priemonės greičio.

Abiejų sistemų retarderių veikimo principas iš esmės nesiskiria: retarderio korpuse įtaisytas rotorius sukasi prieš statorių, tik viena hidraulinė sistema užpildoma alyva, kita – variklio aušinimui skirtu skysčiu. Susidarant alyvos/vandens trinčiai tarp rotoriaus ir statoriaus, sukuriamas stabdymo momentas. Kad skysčiai neperkaistų, sistema per šilumokaitį prijungta prie variklio aušinimo sistemos.

“Voith” ir kiti gamintojai siūlo šiuos retarderius:

Markė Maksimalus sukimo momentas Svoris

MAN-Pritarder 1450 Nm 30 kg

Scania-Retarder 3000 Nm 113 kg

Voith R 155 H 3500 Nm 63 kg

Voith VR 3250 3250 Nm 59 kg

ZF-Intarder Eco 3300 Nm 65 kg

ZF-Intarder Power 4000 Nm 65 kg

Autorius: Tomas LABŽENTIS

Palikite komentarą