“TransBaltica“ – transporto ir logistikos naujienos

shutterstock_213994996

Balandžio 9–11 d. Lietuvos parodų centre LITEXPO vyko didžiausia Baltijos šalyse tarptautinė transporto bei logistikos paroda ir konferencija „TransBaltica 2008“, kurioje buvo pristatytos įdomiausios ir aktualiausios šios srities naujovės, analizuotos ir aptartos transporto ekonomikos problemos.

Kas antri metai rengiama paroda „TransBaltica“ suburia ne tik mūsų šalies, bet nemažai ir Rytų bei Vakarų Europos transporto bei logistikos rinkos dalyvių, besidominčių Lietuvos tranzitiniu potencialu. Šiemet parodoje dalyvavo 90 kompanijų iš Lietuvos, Latvijos, Lenkijos, Vokietijos, Austrijos, Čekijos, Rusijos, Ukrainos, Belgijos, Prancūzijos.

„TransBaltica“ paprastai aprėpia tris pagrindines temas: transporto paslaugos (keleivių ir krovinių vežimas, krovos darbai, sandėliavimas, ekspedijavimas, logistika, finansavimas, lizingas, draudimas), transporto priemonės (autokelių ir miesto transporto, geležinkelių, vandens, oro ir kt.), transporto infrastruktūra (projektavimas, statyba, priežiūra ir remontas, įrengimai, medžiagos ir kt.). Šiemet dalyviai užsisakė gerokai didesnius stendus, todėl daugiau nei trečdaliu didesnis ir parodos plotas: 2006-aisiais buvo 14,5 tūkst. kv. m., šiemet –19,5. Tokios tendencijos rodo, kad sunkvežimius bei prikabinamąją techniką kuriančios bendrovės turi daugybę naujienų, o jų demonstravimas rodo mūsų šalies transporto ir logistikos rinkos plėtrą bei aktyvumą. Kaip visuomet, kartu su paroda „TransBaltica 2008“ vyko ir konferencija, kurioje analizuotos ES paramos transporto sektoriui įsisavinimo efektyvumo problemos, tendencijos, perspektyvos, transporto sektoriaus modernizavimo aktualijos, transporto srities mokslinis potencialas.

Sunkvežimiai

Akivaizdu, kad sunkvežimių madas Europoje diktuoja didysis septynetas – vokiečių MAN bei “Mercedes-Benz”, švedų “Scania” bei “Volvo” ir po vieną gamintoją iš Olandijos (DAF), Prancūzijos (“Renault”) bei tarptautinio koncerno IVECO. Visų jų stendai (išskyrus “Renault”) šį kartą buvo transbaltikoje, tad tie, kas dar nespėjo atsižiūrėti į jau senokai gaminamus ir parduodamus sunkvežimių modelius, galėjo jais pasigrožėti. Tikrų naujovių sunkvežimių pasaulyje šiemetėje parodoje buvo labai nedaug, tad ją, ko gero, tiksliau ją būtų vadinti muge.

Tačiau toks teiginys – visai ne priekaištas nei parodos organizatoriams, nei sunkvežimių pardavėjams: visi puikiai suprantame, kad didžiųjų naujienų premjeros “taupomos” rudeninei IAA parodai Hanoveryje, tad naujieji arba atnaujintieji “Mercedes-Benz Actros”, “Volvo FH”, “Renault Magnum”, IVECO “Cargo” bei kitos naujovės, apie kurias kol kas dar nekalbama, pasirodys gerokai vėliau. Apmaudu buvo dėl kitko. Pastarųjų metų tarptautinių transporto parodų pagrindiniu akcentu tapo naująją Europos, galima sakyti, religiją – ekologiją – propaguojantys arba transporto priemonių modeliai, arba jų agregatai ir eksploatacinės medžiagos. Ir jei ne “Scania” stende demonstruotas R serijos vilkikas su Euro 5 lygio EGR sistemos varikliu, jei ne dviejų bendrovių siūlomas atidirbusių dujų neutralizatorius “AdBlue” SCR sistemos varikliams, galėtum pagalvoti, kad apie ekologiją mes nieko dar net negirdėjome. Tuo tarpu apie visų didžiųjų Europos parodų pagrindines naujoves, vos ne privalomas kiekviename save gerbiančio gamintojo stende – hibridinius sunkvežimius ir autobusus bei alternatyviu kuru dirbančius variklius – mūsiškėje parodoje nė užuominos. Tad visų gamintojų atstovų Lietuvoje stenduose – tie patys vežėjams gana gerai pažįstami dyzeliniai varikliai, sumontuoti į naujesnes arba jau senstelėjusias ir netrukus keičiamas važiuokles.

Nėra prasmės plačiau pristatinėti parodoje demonstruotų modelių – beveik visi jie mūsų žurnale ne kartą aprašyti ir netgi testuoti bandomuosiuose važiavimuose Lietuvoje ar užsienyje. Galima nebent paminėti tuos, kurių mūsų gatvėse bei keliuose iki šiol nematėme: “Scania” su EGR varikliu, IVECO “Daily 4×4” bei vienintelis didžiojo septyneto gamybinėse programoseesantis civilinis džipas “Massif” ir, žinoma, naujieji “Metų sunkvežimis 2008” broliukai MAN TGX ir TGS. Pastarųjų kol kas mūsų padangėje nedaug, tačiau, kaip tvirtina gamintojų atstovai, vežėjams jie paliko gerą įspūdį, tad galime būti tikri, kad konkurencinė kova už rinkos dalį netrukus dar paaštrės.

Mūsų transporto parodose visada dairomės, kas ir ką pagamino Lietuvoje, nes automobilis visais laikais būdavo visos pramonės vienas iš efektyviausių katalizatorių. Pasiekimų šioje srityje, deja, nedaug – galėjome pamatyti tris mūsų šalyje surinktus MAZ sunkvežimius, kurių daugiausia perka kelininkai bei statybininkai. Mašinų išvaizda nesikeitė, ko gero, nuo jų sukūrimo dienos, tačiau gana tvirta važiuoklė, nauji galingesni varikliai ir palyginti nedidelė kaina privilioja ne vieną pirkėją. O štai kitas mūsų sunkvežimių gamintojas – Rokiškio mašinų gamykla – parodoje nepasirodė, nors ankstesnėse dalyvaudavo. Motyvas, ko gero, paprastas: kam eikvoti pinigus parodoms šalyje, kuri čia pagamintų sunkvežimių beveik neperka – didžioji jų dalis iškeliauja į užsienį, tad kur kas naudingiau dalyvauti ten rengiamose parodose.

Autobusų – nedaug

Autobusų, paprastai papuošiančių bet kurią transporto priemonių parodą, šįkart pristatyta nedaug.

Didžiąją keleivinio transporto priemonių dalį sudarė iš krovininių į keleivinius perdirbti mikroautobusai. Juos pristatė trys įmonės – „Žaibas“, „Altas komercinis transportas“ bei „Silwi Baltija“. Gausiausias šįsyk buvo šiauliečių bendrovės stendas – čia galėjai apžiūrėti net kelių rūšių skirtingai sukomplektuotas transporto priemones. „Per metus vidutiniškai perdarome 250–300 mikroautobusų. Apie šimtą iš jų tampa aukščiausios – turistinės – klasės transporto priemonėmis. Stengiamės įgyvendinti visus klientų pageidavimus, mūsų „arkliukas“ – kokybiškas darbas bei kokybiškas rezultatas, o perdaryti mikroautobusai atitinka aukščiausius Europos Sąjungos saugumo bei kokybės standartus“, – kalbėjo „Žaibo“ direktorius Benediktas Milašauskis.

„Silwi Baltija“ šįkart parodos lankytojams pateikė vieną mikroautobusą – iš krovininio į keleivinį perdarytą ir įspūdingai nudažytą „Mercedes-Benz Sprinter“.

„Alto“ stende galėjai apžiūrėti dvi transporto priemones su skirtinga vidaus įranga. Viena iš jų – naujovė Lietuvoje, net 22 sėdimų vietų priemiečio bei tarpmiesčio vežimams skirtas mikroautobusas. Jo ilgis – 7345 mm, ratų bazė – 4325 mm, salono vidaus aukštis – 1940 mm. Komforto įrangos nedaug, tačiau yra lentynėlės smulkiam bagažui, stoglangis, papildomas ventiliatorius lubose, kondicionierius, automatinė šildymo kontrolė ir pan., įdiegtos ESP, ABS, ASR, EBD sistemos, stabdžių asistentas (BAS).

Pastaruoju metu „Altas komercinis transportas“ vis labiau orientuojasi į Vakarų rinkas: vilniečių perdarytus mikroautobusus pamėgo Norvegijos, Danijos, Vokietijos vežėjai. Pasak bendrovės vadybininko Pauliaus Stoškaus, užsieniečiai gerai vertina lietuviškų darbų kokybę, tuo tarpu mūsiškės kainos šiek tiek mažesnės. „Altas komercinis transportas“ buvo pirmoji bendrovė iš Lietuvos, savo gaminius pristačiusi didžiausioje bei prestižiškiausioje „Busworld Europe“ autobusų parodoje Kortrijke, Belgijoje.

Du vidutinės klasės autobusus pristatė turkiškais autobusais prekiaujanti UAB „Saločiai ir partneriai“. „Isuzu Turquoise“ ilgis – 7670 mm, viename iš pristatytųjų autobusų – 41 keleiviams skirta vieta; jame įrengtos 30+1+1 sėdimos ir 9 stovimos vietos. Kaip teigė automobilių pardavimo skyriaus komercijos direktorius Algimantas Petkūnas, nedideli „Isuzu Turquoise“ puikiai tinka priemiesčio bei tarpmiesčio maršrutuose. Autobusuose montuojamas japoniškas „Isuzu “variklis, atitinkantis Euro 4 reikalavimus. Beje, šiam japonų gamybos varikliui pasiekti Euro 4 reikalavimams nereikalingas „Ad Blue“ skystis.

Kaip teigė A. Petkūnas, praėjusiais metais „Saločiai ir partneriai“ pardavė beveik penkiasdešimt autobusų. Tiesa, dalis jų iškeliavo į kaimynines Baltijos šalis – Latviją bei Estiją.

Kaimynai latviai mus gerokai aplenkė ir įsigydami „Setra“ autobusus: pernai ten parduota aštuoniolika naujų vokiškų transporto priemonių. Daugiausia jų – „MultiClass“, skirtų netolimiems maršrutams. Lietuviai, beje, pernai įsigijo tik vieną naują „Setra“ autobusą – jį kasmetinėje Ulme rengiamoje mugėje nupirko UAB „Kautra“.

Parodos lankytojams šįsyk pateiktas tarpmiesčio vežimams skirtas modelis „Setra 415 UL“. Autobuso variklis – šešių cilindrų 299 AG „Mercedes-Benz OM 457“, atitinkantis Euro 4 reikalavimus. Važiuoklė – taip pat „Mercedes-Benz“, montojamos ABS bei ASR sistemos, diskiniai stabdžiai. Pasak vokiškais autobusais prekiaujančios bendrovės „Nautega“ projektų vadovo Audriaus Kvedero, nors šios klasės autobusuose mažiau komforto įrangos nei prestižiniuose „TopClass“ ar „ComfortClass“ modeliuose, jie puikiai tinka vežti keleivius tarpmiesčio ar priemiesčio maršrutais. Salone įrengtas kondicionierius, vairuotojo bei salono ventiliavimo sistemos, sumontuotos neatsilenkiančios, tačiau patogios sėdynės.

IVECO stende galėjai apžiūrėti neseniai Lietuvoje matytą vidutinės klasės „Daily Tourys“. „Irisbus“ koncernui priklausančiame autobuse ant IVECO „Daily“ važiuoklės montuojamas ispanų gamybos „Indcar“ kėbulas. Pasak „Transmitto“ automobilių pardavimo vadybininko Lino Chadasevičiaus, į šį modelį dėmesį turėtų atkreipti vežėjai, vertinantys komfortą, universalumą bei estetiką. Autobusas praėjusių metų lapkritį jau buvo pristatytas Lietuvos keleivių vežėjams, apie jį plačiau rašėme „Transporto pasaulio“ šių metų 1-ajame numeryje.

Parodoje galėjai susipažinti su lenkų gamintojo „Solbus“ autobusais – tiesa, šįsyk neakivaizdžiai, tačiau praėjusių metų pabaigoje į Lietuvą atvykusias lenkiškas transporto priemones galėjo apžiūrėti šalies keleivių vežėjai, apie jas rašėme „Transporto pasaulio“ 2007 m. 12-ajame numeryje. Pasak „Solbus“ atstovaujančios bendrovės atstovo Lietuvoje Marcin‘o Nogal‘o, lenkai siūlo autobusus, kurių kainos ir kokybės santykis yra palankus net nedidelėms keleivinio transporto įmonėms. Be to, sudaromos palankiausios sąlygos autobusus įsigyti. „Pradinis įnašas perkant autobusą gali būti tik 5 proc. autobuso kainos, likusius pinigus vežėjai išmokėtų per pasirinktą laikotarpį, ilgiausiai – per aštuonerius metus. Be to, siūlome garantinę autobusų priežiūrą Vilniuje, Klaipėdoje, Šiauliuose, Rygoje“, – „Solbus“ privalumus vardijo M. Nogal’as. Lenkiški autobusai jau važinėja Didžiojoje Britanijoje, Airijoje.

Stendą parodoje įsirengė ir Prancūzijos transporto bendrovė „Lohr Industrie“, siūlanti tramvajų guminiais ratais. „Translohr“ tramvajui reikalingas tik vienas važiavimą stabilizuojantis bėgis, o pats sąstatas rieda ant guminių ratų, varomas elektra. Transporto priemonė – žemagrindė, pasak gamintojų, važiuoja tyliai ir pasižymi minimalia vibracija. Ji nesunkiai įveikia įkalnes, apsisukimo spindulys – 10,5 m. Kol kas parodoje galėjai apžiūrėti tik „Translohr“ maketą, tačiau šie tramvajai jau važinėja Prancūzijoje, Kinijoje bei Italijoje. Pasak gamintojų, šios transporto priemonės įdiegimas pigesnis nei bėginio tramvajaus, tuo tarpu ji kur kas manevringesnė ir gali vežti tiek pat keleivių.

Prikabinamoji technika – vežėjų poreikių barometras

Daugiau nei 20 proc. pernai šalyje pagausėjęs sunkvežimių parkas paskatino rinkoje labiau sukrusti ir prikabinamosios technikos gamintojus bei jų atstovus. Ši tendencija ypač ryškiai atsispindėjo ir “Litexpo”parodų salėse, ir lauko aikštelėse: šiemet įvairių markių ir dar įvairesnių modelių bei galimybių priekabas demonstravo apie 20 jų prekybos atstovų, kai kurie iš jų pristatė net keleto gamintojų produkciją.

Gausus vilkikų ir prikabinamosios technikos gamintojų iš įvairių Europos šalių bei jų atstovų Lietuvoje dalyvavimas parodoje it lakmuso popierėlis atspindi nuolat augantį mūsų vežėjų rinkos potencialą. Rinkos pokyčiai, be abejonės, diktuoja ir naujų poreikių tendencijas bei novatoriškas madas, prie kurių reikalavimų privalo prisitaikyti transporto priemonių gamintojai. Pagrindines priekabų rinkos poreikių tendencijas sąlyginai, pagal šių metų parodos dalyvių eksponatus, galima suskirstyti į keletą grupių. Pirmajai, pasak krovinių vežėjų, priklauso visada paklausi ir mažiausiai į rinkos pokyčius reaguojanti klasika: kietašoniai kėbulai ir furgonai, platformos, tentinės priekabos ir puspriekabės. Antrosios grupės atstovai – nuolat tobulinami autovežiai, trečiajai reikėtų priskirti užuolaidines TIR reikalavimus atitinkančias tentines puspriekabes, ketvirtajai – teleskopines konteineriams gabenti pritaikytas platformas, penktajai – statybų poreikius atitinkančias savivartes.

Priekabų rinkos mūsų šalyje lyderiai UAB “Hanse Trailer” ir UAB “Scanbalt Trailer” demonstravo stambiųjų gamintojų – “Schmitz Cargobull” ir “Krone”, kuriems atstovauja, klasikinę produkciją, pagal rinkos poreikius šiek tiek paįvairintą naujovėmis. Pastarojo atstovo stende buvo ir “Meiller” gamintojo savivarčių puspriekabių bei specialios paskirties “Faymonville” platformų iš Belgijos. UAB “Transuorė” – generalinis “Kögel” importuotojas Lietuvoje pristatė pastaruoju metu itin populiarią užuolaidinę puspriekabę su 60 cm aliumininiu bortu ir konteinerinę važiuoklę su ištraukiamu priekiu ir galu, pritaikytą gabenti po du 20 arba vieną 45 pėdų konteinerį. Bendrovės direktoriaus Mariaus Vitkausko teigimu, kadangi “Kögel” negamina savivarčių, savo stendą bendrovė paįvairino partnerių iš Vokietijos “Langendorf” produkcija. Šis dar mažai Lietuvoje žinomas, tačiau vienas iš seniausių transporto priemonių gamintojų Vokietijoje demonstravo savivartę 50 m³ puspriekabę.

Patikimą “Lamberet” šaldytuvų klasiką savo stende demonstravo UAB “Dan-Lit”, kartu pristatydama ir kito gerai žinomo bei patikimo gamintojo “Kässbohrer” užuolaidines puspriekabes ir cisternas.

Nemažai dėmesio parodos lankytojai skyrė ir Lietuvoje jau iš anksčiau žinomai “Fliegl” priekabų gamintojų kompanijai iš Vokietijos. “Fliegl” produkcijos pardavimo atstovai Heribert’as Gosebrink’as ir Boris’as Chlebnikow’as gyrė nuo šių metų pradžios oficialiu firmos atstovu tapusios UAB “Jupojos technika” vadovus, kadangi stende demonstruojama 3 ašių savivartė puspriekabė jau iki parodos pradžios buvo parduota VĮ “Šiaulių regiono keliai”. Klientai domėjosi ir 93 m³ užuolaidine puspriekabe “Road Runner” su sustiprinta priekine sienele bei teleskopine konteinerine važiuokle, galinčia gabenti iki 45 pėdų konteinerius.

UAB “Amber Cargo” pristatė Austrijos firmos “Berger Fahrzeug” gaminį – ypatingai lengvas “Berger Light “ puspriekabes, kurių svoris – tik 5060 kg. “Amber Cargo” kartu su “Humbaur” atstovais iš Vokietijos demonstravo ir iki šiol mažai Lietuvoje žinomas didžiatūres “Humbaur” gamintojo “Big One” ir “Big One Mega” puspriekabes. Šis vienas iš pirmaujančių Europoje priekabų gamintojų kasmet rinkai pateikia daugiau nei po 35 000 priekabų ir puspriekabių. Per 25-erius sėkmingos veiklos metus “Humbaur” pardavė beveik pusę milijono prikabinamosios technikos vienetų.

“Schwarzmüller” gamintojo atstovai demonstravo užuolaidines bortines puspriekabes su sustumiamu stogu, savivartę 24 m³ puspriekabę ir pailgintą – 6,5 m dviejų ašių miškavežę priekabą, galinčią gabenti iki 14 t medienos.

Netikėtą staigmeną parodoje pateikė UAB “Investicinių idėjų grupė”, pirmą kartą Lietuvoje pristačiusi Olandijos gamintojo “Pacton” užuolaidinę 92 m³ puspriekabę, atitinkančią TIR konvencijos reikalavimus. Pasak bendrovės direktoriaus Egidijaus Gudanavičiaus, toks gaminys klientui tiekiamas su gamykloje išduotu TIR sertifikatu. Kita “Investicinių idėjų grupės” pateikta naujovė – vieno iš stambiausių puspriekabių ir antstatų gamintojo “Samro” iš Prancūzijos – didžiakubė triašė užuolaidinė varžtinės koncepcijos puspriekabė “Samro SRV 4”. Ji ne tik ypatingai patvari – jos “Fontenax” ašims suteikiama 1 mln. km ridos garantija, bet ir sąlyginai lengva – sveria nuo 6 300 iki 6 800 kg.

Naujoves demonstravo ir Lietuvoje gerai žinoma didžiausia Lenkijos priekabų gamintojų firma “Wielton”. 1996 m. veiklą pradėjusi kompanija 2005 m. tapo Lenkijos rinkos konkurso laureate už geriausią savivartę puspriekabę. Per artimiausius 3–4 metus “Wielton” planuoja išplėsti gamybą nuo 8 000 iki 10 000 priekabų ir puspriekabių kasmet.

Autovežiai

Italijos gamintojo ROLFO naujausios kartos autovežius “Pegasus”, “Formula ORION” ir “Formula ARCTIC”, galinčius įvairiomis kelių sąlygomis gabenti nuo 8 iki 10 lengvųjų automobilių, pristatė UAB “Transteca”. Pasak šios bendrovės komercijos direktoriaus Dainiaus Jakimavičiaus, pernai parduota apie 120 įvairių ROLFO modelių autovežių.

“Kässbohrer Car Cariers International GmbH” firma iš Austrijos priklauso pirmaujantiems pasaulyje autovežių gamintojams. Ši netoli Salzburgo nuo 1950 m. dirbanti kompanija anksčiau mūsų vežėjams buvo žinoma kaip tentinių puspriekabių gamintoja, tačiau šioje parodoje ji demonstravo klasika tapusius autovežius “Metago” ir “Supertrans”. Pastarieji turi sudvejintus priekabos ratus ir sudėtingesnėmis kelių sąlygomis gali gabenti ne tik po 10 lengvųjų automobilių, bet ir iki 4,5 t sveriančias transporto priemones: nedidelius traktorius, statybinę techniką, lengvus sunkvežimius ir kt. Pasak regiono pardavimo vadovės Ilonos Radziukienės, pernai šalyje parduoti 132 šios firmos autovežiai.

Nuo 2000 m. rinkoje dirbančios UAB “Autogalantas” iš Marijampolės produkcija gerai pažįstama Lietuvos vežėjams. Šį kartą marijampoliečiai parodos lankytojus nustebino ne tik visiškai naujais autovežiais, bet ir nauju prekės ženklu “Groenewold.AG”. Tai bendras autovežių gamyba nuo 1986 m. užsiiminėjančios firmos iš Olandijos ir “Autogalanto” projektas, pradėtas 2006 m. Sujungusios jėgas ir patirtį, bendrovės galės geriau patenkinti klientų iš Vakarų ir iš Rytų poreikius. Naujos kartos autovežiai “Agila”, “Kobra” ir “Barracuda”, pasak gamintojų, turėtų tapti itin lanksčia žuvimi automobilių distribucijos vandenyse.

UAB “Patikima linija” specialistai, atlikę gaminių iš Vakarų šalių ir Lietuvos vežėjų poreikių analizę, naudodamiesi vakariečių ir ilgamete savo darbo patirtimi, kasmet pateikia rinkai aukščiausios kokybės reikalavimus atitinkančius “Rimo” autovežius. Pernai bendrovė pagamino 230 autovežių, iš jų daugiau kaip 160 pardavė Lietuvos vežėjams. Naujausios kartos “Rimo” autovežiais galima gabenti iki 11 kompaktinės klasės automobilių. Tačiau ne tai stebino parodos lankytojus: didžiausia naujovė tarp demonstruojamų priekabų – autovežis, skirtas 3 vilkikams gabenti. Kaip ir dera autovežių lyderiui, ant jo buvo demonstruojami kiti šių metų rinkos lyderiai – “Metų sunkvežimiu 2008” tapę MAN vilkikai. Pasak “Rimo” autovežių gamintojo Rimanto Blažulionio, demonstruojamą autovežį įsigijo UAB “Adampolis”. Jo paskirtis – universali: galima gabenti du vilkikus ir vieną sunkvežimio važiuoklę arba vieną vilkiką ir dvi važiuokles.

Cisternos

Šios specialios paskirties transporto priemonės nėra paklausios nedidelėje mūsų šalies rinkoje, tad ir parodoje jų buvo nedaug. UAB “Dan-Lit”demonstravo jau žinomo gamintojo “Kässbohrer” cisterną, kitas – į Baltijos šalių rinkas aktyviai besiskverbiantis cisternų gamintojas iš Vokietijos “Feldbinder Spezialfahrzeugwerke GmbH” (FFB). Kaip teigė jos atstovas Andrej’us Gulbis, ši nuo 1975 m. dirbanti ir tris gamyklas turinti bendrovė pernai pardavė daugiau kaip 3 000 įvairios paskirties aliumininių ir nerūdijančio plieno FFB cisternų. Daugiausia – apie 70 proc. produkcijos parduodama Vokietijoje. Į Baltijos šalis FFB cisternos pradėtos tiekti maždaug prieš septyneris metus, nuo 2007 m. spalio mėnesio Latvijoje atidaryta bendrovės atstovybė Baltijos šalims.

Autorius: Kęstutis Bruzgelevičius, Lina Jakubauskienė, Tomas Labžentis, Vidmantas Kliukas

Palikite komentarą